Norrländska ett annat språk?

Josefine Morelius, 2008-09-05 16:29:55
Som kanske ingen vet (eftersom jag inte skrivit ut det här, haha) så bor jag tillsammans med en norrländska uppe i Leksand. Och jag har nu börjat fundera på om norrländska har någon egen sorts ordbok. Liksom i början fattade jag ingenting av vad människan sa men jag har nu fått gjort en egen liten ordbok så vi kan kommunicera med varanda :-)

Några exempel:

Börs = Plånbok (Jag menar vem fan säger börs på 2000-talet?)
Fara = Åka
Bro = Trappa (Hur sjutton hänger det ihop?)
Shot, fast i norrland uttalar man det schott som i schottis ni vet. Så det blir liksom "lakrisschott". (Hur fult är inte det liksom?)

Men min kära rummis jag tycker om dig ändå fast jag inte alltid fattar vad du säger. :-)

Dialekter är bra kul alltså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0